dinsdag 20 april 2010

Bibliotheek web 2.0 en een terugblik op de dingen


Zal ik eerlijk alles delen? Nee liever niet.

Net en eigenlijk per ongeluk het manifest 'Bibliothecaris 2.0 van Kees Hamann op onze Twitter geplaatst. In ieder geval kan dat geen kwaad. Ik ben een fan van Kees en kan me vaak vinden in zijn opvattingen.
Natuurlijk vind ik dat een bibliotheek eigentijdse middelen moet gebruiken voor de klant.
Maar waar is die klant het meest van gecharmeerd? Dat zijn de praktische zaken die thuis snel geregeld zijn. Ik zie waar mensen vooral op doorklikken in de nieuwsbrief. Dat zijn zaken als sluitngsdagen, tarieven dvd's goedkoper, nieuw abonnement met meer comfort e.d.
Wat wil de klant nog meer snel? Nieuwe boeken, zijn status kunnen bekijken: wat heb ik allemaal thuis, wanneer moet het terug, wat moet ik nog betalen? Verlengen, reserveren via de website. Allemaal helemaal goed. Maak het makkelijker en maak alles duidelijker! Dat wil de klant. Twitter? Misschien dat een enkeling zo gespitst is op een alert voor een nieuwe bestseller of een activiteit. Je laat er mee zien dat je ook van deze tijd bent. Al laat de prognose van de sociale media zien dat Twitter achteruit gaat en men voor Linkedin toekomst ziet. Dat denk ik zelf ook. Voor een bedrijf is dat zinvoller. Nu ik zelf erg het getwitter bekijk denk ik ook mmmm..
Ik volg Bibliotheek Waterweg. Deze wordt geroemd vanwege de website en hun social media gebruik.
In mijn werk zie ik kansen om vragen snel uit te zetten via Twitter.
Etaleren van collecties wordt makkelijker met Librarything. Zaken uitleggen en uitlichten makkelijker met Youtube.

Wat ik zelf van alle dingen vond:
Voor de sociale media heb ik weinig tijd al gebruik ik er een aantal.
Flickr zie ik helemaal zitten voor privé doeleinden.
Last FM, Librarything en netvibes helemaal niet. En alle commercie op die media vind ik helemaal shit.
De cursus is leuk en je ziet een aantal zaken waar je normaal niet mee in aanraking zou komen.
Als calculerende burger pik ik eruit wat ik kan gebruiken en wat ik leuk vind.
Helaas ben ik niet bij de slotbijeenkomst. Leuker om erover te praten dan te bloggen.

Bye, bye 23 dingemans

1 opmerking:

  1. Je hebt ze mooi op een rijtje gezet zo. De dingen die jij noemt vind ik horen tot de basis van een goede bibliotheekwebsite. Ik heb alleen het idee dat je het daarmee te veel focust op de bestaande bibliotheekgebruiker. En dat is maar een klein deel van de internetgebruikers. Hoe kun je ook die mensen ten dienste zijn met een goede dienstverlening? Dat is voorlopig onze grote uitdaging.
    Ik zal je pin-ups missen. Bedankt dat je meedeed, je certificaat ligt klaar als je terugkomt.

    BeantwoordenVerwijderen