vrijdag 19 maart 2010

Bedrijven en werknemers moeten gebruik van Twitter reguleren

Gebaseerd op: Intermediair (4-3-2010)
Bedrijven en werknemers moeten overeenstemming vinden over het gebruik van de webdienst Twitter. Via de site kunnen deelnemers korte berichten plaatsen, eventueel met een link naar een artikel of foto. De boodschap mag maximaal 140 tekens beslaan.

De politicus Wim Schouten, verbonden aan TON, loopt het raadlidmaatschap in Alphen aan den Rijn mis door Twitter. Hij plaatste op de site een berichtje over criminelen met een dubbel paspoort. Partijleider Rita Verdonk vond de opinie te radicaal en schrapte hem van de kieslijst. Gebruikers van Twitters moeten realiseren dat na het plaatsen van een `tweet`, de hele wereld het kan lezen. De VVD`er verwees in een berichtje naar Chinezen als `spleetogen`. Hij verwijderde zijn bericht naderhand, maar inmiddels dook het originele bericht elders vele malen op.

Van de Nederlandse bedrijven zet 80% op een of andere manier sociale media als Twitter in. In de VS blokkeert meer dan de helft van de bedrijven toegang tot Facebook en Twitter. In Zweden mogen ambtenaren niets publiceren via Facebook. De Voorlichtingsraad vindt het prima als ambtenaren sociale media gebruiken, maar raadt hen aan om alleen over het eigen werk te schrijven en niet over dat van anderen.

1 opmerking:

  1. Dit heeft alles te maken met Mediawijsheid. En met name over je gedrag online en snappen wat voor consequenties je handel en wandel online kan hebben. Een proces van vallen en opstaan. Het verbieden is veel te kort door de bocht. Er afspraken over maken is een betere methode en het er met elkaar over hebben hoe je het beste dit soort toepassingen inzet ter faveure van het bedrijf. Angst, controle en kortzichtigheid is vaak nog de grote drijfveer bij veel bedrijven. Terwijl het meer zou moeten gaan over vertrouwen en waarde voor jezelf en je bedrijf creƫren.

    BeantwoordenVerwijderen