maandag 1 maart 2010

gebruikers sociale media



Dit plaatje geeft het gebruik van sociale media weer in Noord-Amerika:
Inactives=17%
Spectators, de grootste groep=70%
Joiners=59%
Collectors=20%
Critics=37%
Conversationalists=33%
Creators=24%
Bron:North American Technographics

In plaats van nu overhaast te kijken wat in je werk van toepassing kan zijn zou ik eerst alle dingen willen afwachten. Wanneer wij een sociaal medium willen lanceren zijn er een aantal zaken die je goed moet bekijken.
waarom wil je het? Wat is je doelstelling en wie is je doelgroep? Hoe gebruikt jouw doelgroep socale media? Wat kun je toevoegen? Wat is done en not done?

2 opmerkingen:

  1. Hoe bedoel je "eerst alle dingen willen afwachten"? Je bedoelt de 'cursusdingen'? Je kunt, lijkt mij, juist terwijl je met 1 van de 23 dingen bezig bent een betere voorstelling maken van wat de mogelijkheid van dat ding voor je werk is. De GROTE vragen komen, wanneer je 1 of meerdere 'dingen' wilt gaan gebruiken voor de organisatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat zijn zeer hele belangrijke vragen. Er zijn er meer. De belangrijkste is voor mij: "waarom zouden mensen hun kostbare tijd in jouw project willen steken". Wat is voor hen de meerwaarde en de winst. Wat maakt jouw initiatief zo uniek, of kun je je beter aansluiten bij een breder initiatief. Hoe is het ingebed in de organisatie? Zijn er mensen verantwoordelijk voor en wat is de prioriteit. Is de voortzetting geregeld, want beginnen is één, het constant voortzetten en stimuleren is een niet te onderschatten aandachtspunt. Belangrijker en moeilijker dan het opstarten er van.

    BeantwoordenVerwijderen