maandag 15 februari 2010

Ik vraag mij af?

Moeten bibliotheken zo nodig een hyves account hebben? Wil jij vrienden met je bibliotheek zijn? Hyves is vooral populair bij kinderen. Het jaar 2009 was vooral het jaar van ontvrienden. Jongeren zijn wat kritischer op Hyves geworden.
Wanneer ik kijk naar de wensen van de biebklant op digitaal gebied gaat het vooral om verlengen, zoeken in de catalogus, reserveren, lid worden, kaartjes voor activiteiten aanschaffen, klachten ventileren e.d. Dus vooral praktische zaken die je thuis kunt regelen.
Wij hebben al een tijdje een blog: 'biebsounds'. Leuk voor de liefhebbers van muziek. Biebsounds publiceert wekelijks en trekt gemiddeld 100 bezoekers.
Op ieder deelgebied gaan bloggen vanuit de bibliotheek lijkt erg tijdrovend en weinig succesvol.
Fysiek wil de klant snel vinden wat hij/zij zoekt, dus zoekgemak. Ruimere openingsuren is ook een grote wens. Ik voeg zelf toe: lever meerwaarde en verkoop je product. Probeer een sfeervolle omgeving te creƫren.
Wanneer dat lukt dan zijn we al een heel eind.

2 opmerkingen:

  1. Ik denk dat er twee zaken zijn waar je mee rekening kunt houden in je oordeel. Ten eerste zijn er mensen die niet fysiek in de bibliotheek komen, maar die wel geprikkeld kunnen worden met een goede digitale dienstverlening. Dus richt je niet alleen de klant die fysiek in de bibliotheek komt.
    Ten tweede, waarom een eigen Hyvespagina. Er zijn er genoeg die het doen en daar redelijk succesvol mee zijn. Zoek er maar eens naar op Hyves. Echter ik denk dat het heel zinvol is om widgets te ontwikkelen die mensen op hun site of profielpagina kunnen zetten. D.m.v. deze widgets zijn de diensten van de bibliotheek binnen ieders handbereik. Hoe makkelijker de mensen je kunnen vinden, hoe meer ze van je diensten gebruik gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ben het met Ingeborg eens dat je als bibliotheek niet perse een hyves hoeft te hebben. Je moet zorgen voor een goede website waar klanten hun weg kunnen vinden en die ze kunnen personaliseren. Als mijn bibliotheek goed uit de verf komt kunnen we volgens mij ook veel winnen.

    BeantwoordenVerwijderen